tisdag 31 december 2013

Sveriges bästa hål för hål: #2

Hål 2
Kristianstad GK, Östra
Par 4, 411 meter, vit tee


Om jag gjorde en egen topptio-lista med Sveriges bästa banor så har jag svårt att se hur min ungdomsfavorit Kristianstad Östra skulle hamna utanför den listan.
För typ 20 år sen byggde de lite nya bäckar och vattenhinder i avslutningen och det gjorde banan helt utmärkt, men nu är vi på Sveriges bästa hål och ska inte förlora oss i Kristianstad Östras storhet. Hål nummer 2 går till KGK!

Jag har aldrig spelat Åhus på annat än vit tee, men jag minns detta hål så väl för att man aldrig kan placera sig rätt.

Vill man ha fri sikt in mot green ska man hålla vänstersidan på fairway, men då kan man ge sig fan på att de har placerat flaggan bakom greenbunkern. Kolla bara:

Nog har en och annan toppat sitt inspel in i det där vackra trädet som står mitt i fairway 50 meter kort green. Mitt i fairway!

Fairway, ja, den böljar fram så vackert här på hål 2. Böljandet är ett signum för Åhus Östra med sin vackra turf.
Greenen har två platåer. I sidled. En bra dag kan man ha nytta av det för att komma åt pinnen.

Vi har slagit oss varma och nu på hål 2 behövde vi en utmaning. Som ofta hål 2 är. Se bara på bubblarna nedan:

Mina bubblare:
Ljunghusen, hål 2, par 4
Bro Hof Stadium Course, hål 2, par 4
Orust GK, hål 2, par 4

Vilket hål tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar