tisdag 31 december 2013

Sveriges bästa hål för hål: #3

Hål 3
Ullna GC,
Par 3, 130 meter, gul tee


Ångesten för varje hålnummer kommer säkert stegra, men när det gäller hål nummer 3 så måste ett av Ullnas signaturhål med på listan. Sveriges bästa hål 3 är lika med Ullnas.

Nu har jag inte spelat banan sedan den byggdes om, men jag chansar på att Jack inte gjort hålet sämre. Bra nog var det redan innan. Det nya hålet har jag bara sett på bild och bunkrarna och en bättre greenyta gör knappast hålet sämre.

Vinden! Hur man än bygger om så står man några meter upp i förhållande till green och blickar ner mot pinnen därute i sjön. Det blåser oftast hårt om man spelar efter halv nio på morgonen. Oftast mot eller från sidan. Men vill man ha medvind? Jag tror inte det. Heller.

Ullnas trea med sin ögreen är ett mycket bättre hål än Stadium Course 17:e (appappapp, de är inte med i samma tävling för de har olika nummer!) för att naturen är vacker och greenen ligger i den natursköna Ullnasjön och inte i en damm som Robert Trent Jones Jr har grävt.

Det är SÅ vackert, men SÅ förrädiskt. Jag har slagit en järnia i vattnet, trettio meter över green (typ) och jag har duffat kort vattnet och jag har gjort birdie. Allt är möjligt på denna pärla. Ser fram emot nya äventyr i Nicklaus regi under 2014. Gott nytt år!

Mina bubblare:
Jag blev så tagen av Ullnas skönhet så det står helt still. Påminn mig om andra bra hål 3!

2 kommentarer:

  1. Tjena Johan, kul med lite golfnerderi. Håller med om att #3 på Ullna är riktigt bra, speciellt efter ombyggnaden. Som den linksfantast jag är så ligger också Ryas #3, par 4 längs Öresund, riktigt bra till. I övrigt är det svårt att komma ihåg hål 3 på många banor, märker jag.

    SvaraRadera
  2. Tjena Per! Tycker att Ryas första fyra alla är kandidater på en sån här lista. Kanske särskilt hål 3 och 4. Att 1:an kom med bland bubblarna är för att det är en så fin start.

    SvaraRadera