torsdag 2 januari 2014

Sveriges bästa hål för hål: #4

Hål 4
Falsterbo GK,
Par 4, 360 meter, gul tee


När jag tittar på bubblarna, så är hål 4 ihop med hål 1 starkast hittills.
Men Sveriges kanske vackraste golfhål i mitt tycke kommer så klart vinna på sitt nummer.
Vi har nyss spelat hål 3 på Falsterbo GK. Ett par 5 hål där vi med glädje lyckats undvika en pushslice ut bland villorna som finns på andra sidan OB-pinnarna. Nu vänder vi i motsatt riktining. Nu står vi på tee på platsen som ligger närmast Flommens GK.

Sydvästan blåser alltid åt ”fel” håll på denna långa par 4 där vi har just Flommen på hela högersidan. Flommen? Ja, det säregna naturreservatet på Falsterbonäset som består av laguner, havsvikar, revlar, strandängar. Kalla det vad du vill. Det du som golfare ser är vattenhinder längs hela högersidan.

Vi siktar på kullen. Sveriges enda äkta links kan ge dig en härlig skjuts rakt fram i fairwaybunkern eller en perfekt högerstuds ner på fairway. Eller i extremfall en högerstuds ända ut i vattnet. Bara linksgudarna vet.
Puh, det var utslaget. Nu ska du bara träffa green. I stark sidvind med inslag av mot.

Väl där, så enputtar du enkelt. Så elakt. Men så fint detta hål nummer 4.

Mina bubblare:
Elisefarm, hål 4, par 4
PGA National Links, hål 4, par 4
Bro Hof Castle Course, hål 4, par 3
Kungsängen Kings Course, hål 4, par 4

Vilket hål tycker du?

2 kommentarer:

  1. Nä inte mycket att säga här. Ruskigt bra hål 4 på Falsterbo. Annars minns jag mest #4 på Kungälv-Kode, par 6. Roligt hål som inte är så lätt som det låter. Minns fortfarande en bra eagle där för 20 år sedan. http://kkgk.se/2012/12/21/hal-4/

    SvaraRadera
  2. Omtalat hål från mina västkustvänner som jag aldrig spelat. Kul!

    SvaraRadera