torsdag 2 januari 2014

Sveriges bästa hål för hål: #5

Hål 5
Piteå GK
Par 4, 366 meter, gul tee


Nä, vad säger ni? Är det inte dags för en skräll? Det här är ingen tävling i kondition på banan och därför tilldelas vimpeln som det står 5 på till Piteå GK.
Eftersom det är ett hål som färre golfare har en relation till än de första fyra på listan så börjar vi med att kika på förutsättningarna.

Så här ser det ut från tee:


Och så här presenteras hålet i banguiden:


Fotografier ger inte rättvisa för höjdskillnader som ni känner till. Här står man ganska högt upp och blickar ner mot Norra Stadsfjärden. Dramatiken är presenterad för dig. Långt där nere.
OB-pinnarna till höger står väldigt långt åt höger – om det inte vore för den förrädiska lilla dammen kring vilken denna dogleg-par 4:a ringlar sig. Med friska vindar från den vackra infjärden så känns landningsytan mellan damm och out of bounds relativt trång. Med gynnsamma vindar kan man snirkla sig förbi dammhörnet med en spoon. För en driver – den kan nå hela vägen ner i fjärden. Det kräver is i magen och tungan på vågen från tee.

Risk and reward. Har du varit modig och spelat lång klubba från tee, så har du inget svårare inspel. Körde du en hybrid eller ett långt järn kort om dammen (fegis) så står du med den långa klubba du förtjänar. Plötsligt inser du att greenen ligger på en udde ut i vattnet. Visst hade det känts skönare att slå en wedge mot den pinnen?

Själva greenområdet är inte särskilt bra med moderna mått mätt, men Piteå GK:s femma får platsen av ett enkelt skäl: jag har spelat banan en handfull gånger och jag har aldrig haft så många olika slag, som varit så roliga, på ett enskilt hål. Då är det minsann ett speciellt golfhål.

Mina bubblare:
Brollsta, hål 5, par 4
Österåker Västerled, hål 5, par 4
Tomelilla, hål 5, par 3
Kungsängen King's Cours, hål 5, par 4

Vilket hål hade du velat se?

4 kommentarer:

  1. Här måste jag säga Vasatorp TC hål #5. Grymt bra hål. http://www.vasatorpsgk.se/se/gast/banorna/tc

    SvaraRadera
  2. Hej Per!
    Kul att du hör av dig! Jag har inte spelat Vasatorps TC. Det är PRECIS sånt här jag vill höra :-) Vi får ta en rond där i vår!

    SvaraRadera
  3. Gärna det! Jag bor ju uppe i Stockholm, men är nere och hälsar på familjen ibland. Om du är i Sthlm får du gärna också höra av dig.

    SvaraRadera
  4. Jag bor också i Stockholm, så det finns alla möjligheter!

    SvaraRadera