fredag 3 januari 2014

Sveriges bästa hål för hål: #6

Hål 6
Bro Hof Stadium Course,
Par 4, 366 meter, gul tee


Sjätte hålet visade sig vara svårare att sätta än vad jag trodde. Min "moderklubb" Malmö Burlövs Golfklubb fick till och med ett besök på sin banguide, eftersom sjätte hålet "på min tid" var en fin par 3 från backtee med Sege å ringlandes som en orm mellan tee och green. Dock är sträckningen ny och korthålspärlan numreras nuförtiden med 4 och diskvalificeras därmed. Blev det då drivbara sjätte på Kungsängens King's course eller PGA National Links häftiga långa par 4 med sitt halvblinda utslag eller det som utsetts till Sveriges svåraste hål - Brollstas sjätte? Nä, det får bli det andra nedslaget på Bro Hof.

I första tredjedelen av "Sveriges bästa hål för hål" har två hål hämtats från Stadium Course. Det får vara okej, eftersom det är ett av banans bästa hål i mitt tycke. Dessutom ett av de vackraste. Stadium Course saknar ibland träd, men från tee nummer sex har man en vacker vy framför sig. Den lätta doglegen mellan de fina fairwaybunkrarna och green i skuggan av träden.



Jag har spelat hålet från gul och vit tee. I med och motvind. Från gul tee är det bäst i motvind och i medvind bäst från vit. Helt enkelt för att det sätter bunkrarna i spel mest. För min del.
Från svart tee är det ett hål för Bubba Watson.


Det ser ut att vara en lurig passage mellan bunkrarna, men det är något av en synvilla. I själva verket är det ganska gott om plats, särskilt på högersidan av fairway. Jag brukar alltid ligga i svackan intill den lilla dräneringsbrunnen med 130 meter till pinnen efter att ha "carrat" högra fairwaybunkern. Där har du ett roligt kort järnslag in. Greenområdet är fint med sina onduleringar och det finns gott om pinnar att sätta för att säkerställa treputtar.

Kombinationen träd till vänster och fritt blås från fältet från höger gör att klubbvalet inte alltid blir det rätta. Då kan man hamna i svackan kort om green och få sätta sin "scramblingkompetens" på prov. Eller ännu värre: om inte den höga bakkanten på green fångar ditt inspel och du är lång. Du krävs det känsliga handledare med 60 graders-wedgen för att kunna krita ner ett par i scorekortet.

Greenbunkern, om man ens kan kalla den det, är nog rätt sällan i spel. Man hamnar nog där om det blir en "Out of the sand and into the desert" - alltså man slår från fairwaybunker till greenbunker.

Ett hål som är vackert, ibland lätt, ibland hopplöst. Vilka andra kvaliteter behöver man för att platsa på listan? Inga.

Mina bubblare:
Kungsängen Kings, hål 6, par 4
PGA National Links hål 6
Brollsta,hål 6, par 4

2 kommentarer:

  1. Här måste 6:e hålet på Helsingborgs GK (Viken) vara med! Det är ett av Sveriges bästa linkshål, längs Öresund. Svårt, speciellt om det blåser emot som det ofta gör, då är det ett monster-par-4.

    SvaraRadera
  2. Svarade på den kommentar på 8:an, innan jag läste denna. Aldrig spelat Viken. Nu är det ännu mer ett måste :-)

    SvaraRadera